“Het klinkt snel zweverig, maar ik vind het echt: mensen komen met een hulpvraag bij ons. Het helpen staat voorop. Er is iemand overleden en de nabestaanden willen die persoon eer bewijzen en op een respectabele manier laten begraven of cremeren. En ze hebben daarbij hulp nodig. Niemand zal het gek vinden dat we er ook iets aan verdienen, maar als branche mag je daar geen misbruik van maken. Daarom werken wij ook transparant. En ik zou willen dat meer uitvaartondernemers dat doen. Nu is het zo dat degene die het lichaam heeft, de macht heeft. Ik wil ervoor staan dat je de familie ook echt helpt.”
Na een tijd als autoverkoper gewerkt te hebben, heeft Jan-Jaap in 2012 bij het zien van een rouwauto waar een uitvaartkist werd uitgehaald het idee gekregen om eens te gaan informeren wat die kisten eigenlijk kosten. Wat de inkoopprijs nu eigenlijk was. Omdat begrafenisondernemers er vrij duister over deden, zag hij een markt. Hij begon met goedkoopstegrafkist.nl en later ook uitvaartkistwinkel.nl waarbij hij dezelfde grafkisten voor een veel lager bedrag kon aanbieden, terwijl hij er zelf ook nog wat aan verdiende. Het ging goed, de mensen bij wie hij een kist kwam aanleveren, vroegen hem of hij ook de uitvaart wilde regelen. Daar had hij geen ervaring mee, maar het bracht hem wel op een idee.
In een depot van Rouwservice Nederland, werd Jan-Jaap voorgesteld aan zijn toenmalige compagnon. Ze wisselden nummers uit en van het een kwam het ander.
“Hij is heel doortastend, oplossingsgericht, communicatief – vooral met nabestaanden – heel erg goed. Hij maakt het echt persoonlijk, heeft iets waardoor mensen het gevoel krijgen dat hij deel uitmaakt van de familie, zonder teveel aanwezig te zijn. Hij vergeet nooit iets, het is gewoon altijd goed geregeld. Dat is echt zijn kracht. Ik heb een tijd met hem meegelopen en alles van hem geleerd op het gebied van het uitvaartwezen. Hij zegt over zichzelf wel: ik ben een van de beste uitvaartleiders van Nederland, en ik denk dat hij gelijk heeft. ”
Jan-Jaap is – ook al noemt zijn toenmalige compagnon hem een goede gastheer en daarom ook een goede uitvaartleider – meer zakelijk ingesteld en daarbij overtuigd van het gevoel dat transparantie heel belangrijk is: “Mensen moeten niet het gevoel hebben dat er iets niet klopt. Als je een vliegticket boekt, dan weet je als –vlak voor je op betalen gaat klikken – precies wat het kost. Zo moet het met uitvaartkosten ook zijn, dat je vooraf weet wat de crematiekosten of begrafeniskosten zijn. En dat die ook helder zijn, dat je weet waar je voor betaalt en dat je alleen betaalt voor wat je wilt hebben. Respectvol afscheid nemen kan zonder dat er allerlei ongewenste extra’s bijkomen. Wij laten duidelijk zien waar de kosten zitten, dan voelen mensen ook dat het klopt.”
Uitvaart 24 is natuurlijk ook een bedrijf, er moet wel verdiend worden, medewerkers willen ook betaald worden. De branche is er een waarin al jaren bepaalde marges gebruikelijk zijn, bepaalde provisies gegeven worden, die de echte prijs schimmig maken. “Natuurlijk verdienen wij er ook aan. Dat begrijpt iedereen. Alleen is bij Uitvaart 24 duidelijk wat betaalt wordt waarvoor en niet zoals het nu vaak gebruikelijk is. Dat vind ik gewoon misbruik maken van de situatie. Ook al is het altijd zo gegaan, dan is het nog niet goed! Wij bieden onze hulp transparant.”