Meer over overlijden melden bij de gemeente

Wij leggen het u uit

Het overlijden van uw dierbare is een emotionele gebeurtenis, echter is het belangrijk dat het overlijden zo snel mogelijk wordt vastgesteld door een (huis)arts en wordt gemeld bij de uitvaartverzorger. Hierna moet het overlijden worden gemeld bij de gemeente, uitvaartverzekering en andere instanties.

Uitvaart24 staat dag en nacht voor u klaar. Graag verzorgen wij samen met u als nabestaanden een waardevol afscheid voor uw dierbare, waar u als nabestaanden met een warm gevoel aan terug kunt denken. U kunt een overlijden melden door te bellen naar [telephone]. Heeft u vragen en bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Plan dan een vrijblijvend adviesgesprek in met een van onze adviseurs.

Hoe een overlijden melden bij de gemeente?

Na het overlijden, moet dit worden gemeld bij de gemeente waar de persoon overleden is. De gemeente verwerkt vervolgens het overlijden in de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). Het melden van een overlijden als nabestaande doet u als volgt:

  1. Maak een afspraak bij de gemeente: Het maken van een afspraak kan vaak online via de website van de gemeente gedaan worden. Let op: het overlijden moet bij de gemeente zijn gemeld voordat de uitvaart plaatsvindt.
  2. Neem bij de afspraak de volgende documenten mee: Een geldig identiteitsbewijs van jezelf, een officiële verklaring van overlijden met de oorzaak van het overlijden in een gesloten envelop (bestemd voor het CBS), en eventueel het trouwboekje van de overledene.
  3. Betaal de kosten €17,10 van het uittreksel van de overlijdensakte.
  4. Ontvang de documenten: Het verlof tot begraven of cremeren en het uittreksel van de overlijdensakte

Heeft u een vraag? Wij staan 24 uur per dag voor u klaar

Wie is verantwoordelijk voor het melden van een overlijden bij de gemeente?

Wij leggen het u uit

Vaak wordt het overlijden gemeld door de uitvaartorganisatie, maar ook nabestaanden kunnen het overlijden melden bij de gemeente. Vindt het overlijden plaats in een verzorgingshuis of ziekenhuis? Dan kan de betrokken instantie vaak helpen bij het doen van de aangifte.

Nabestaanden moeten binnen zes werkdagen na het overlijden een fysieke afspraak maken bij de gemeente om het overlijden van hun dierbare te melden, de uitvaartorganisatie kan dit vaak online regelen.

Bekijk hoe anderen Uitvaart24 beoordelen

Eerlijk & Transparant. Wij worden beoordeeld met een 9,6 bij meer dan 2.100 reviews.

Probleemloos

Zeer tevreden , prima en snel geregeld ! Fijn en attente medewerkers

Sandra Vloemans

Keurig netjes geregeld

Uitvaart 24 heeft alles netjes en goed geregeld Wel een beetje duur vergeleken met andere uitvaart instanties

Alfred

Heel warm persoonlijk en liefdevol

Voor zover een afscheid mooi kan zijn heeft Anneke daarvoor gezorgd. Door haar warme begripvolle en liefdevolle begeleiding voelden wij ons enorm gesteund in ee...

Carmen

Uitstekend

Ik ben vol lof hoe alles was geregeld ben heel goed geholpen, van A tot Z was alles heel goed verzorgd.

Margriet

Alles goed verzorgd

Alles is met veel respect gedaan

Brigitte

Behulpzaam in alle aspecten

N.a.v. goede ervaring met overlijden van mijn moeder 6 jaar geleden nu ook met het overlijden van mijn vader Uitvaart 24 gebeld en om zelfde uitvaart begeleidin...

A. van de Graaf

Keurig verzorgd

Snel en goed geregeld

Sandra Van rossum

Correcte en persoonlijke afwikkeling

Afhandeling vanaf het moment van melden ging duidelijk. De rouwkaart hebben we zelf ontworpen via de website. Uitvaart was ook goed verzorgd, tevens de begeleid...

E

Wat gebeurt er nadat een overlijden is gemeld bij de gemeente?

Wij leggen het u uit

Na de melding van een overlijden bij de gemeente:

  1. Wordt een officiële overlijdensakte opgesteld.
  2. Wordt het overlijden geregistreerd in het bevolkingsregister.
  3. Ontvangt u het verlof voor cremeren of begraven en het uittreksel van de overlijdensakte.

Wat zijn de kosten voor het verkrijgen van een overlijdensakte of uittreksel?

Wij leggen het u uit

Het verkrijgen van een overlijdensakte of uittreksel kost €17,10 per document, ongeacht de gemeente. Voor meer informatie over het aanvragen van het document kunt u de website van de betreffende gemeente bezoeken of contact opnemen met de afdeling burgerzaken.